Crucivisie 2.0 17 mei t/m 13 september 2014






























































































 onderstaande tekst was het openingswoord: 
  
 " In 1961 ben ik gedoopt in deze kerk hier in Dokkum en het leek mij een mooie plek voor een bescheiden overzicht. De gepresenteerde werken zijn gemaakt in de afgelopen 25 jaar.

In vroegere tijden was de kerk ��n van de belangrijkste opdrachtgevers van kunstenaars. Beeldenstormen hebben hier een hardhandig einde aan gemaakt. Het was voor mij een uitdaging om de �lege plekken� te vullen met actuele beelden. Het  presenteren van kunstwerken in een kerk geeft al gauw een religieuze lading aan de beelden mee. Bijvoorbeeld een beeld als �L�nskip�, waarin uitgestrekte armen het weidse landschap verbeelden, kan gemakkelijk met een crucifix worden geassocieerd. En een mensfiguur met vleugels wordt dan al gauw een engel. Hoewel de omgeving waarin ze gepresenteerd worden  vanzelfsprekend een rol speelt, communiceren de beelden, los van deze context, in hun eigen visuele taal met de toeschouwer. In dit gesprek is ruimte voor eigen interpretatie en associatie.

In �Crucivisie 2.0 � laat ik werken zien die ontstaan zijn uit verschillende fascinaties.
Onder andere voor mythologie en religie. In de religie worden verbindingen en antwoorden gezocht tussen het hogere en het lagere, tussen hemel en aarde. De vorm van het kruis kan dan gezien worden als de samensmelting van twee uitersten, het horizontale en het verticale. Zo is bijvoorbeeld het symbool X in het runenschrift, het teken van partnerschap. In een aantal werken in deze expositie is de kruisvorm in verschillende betekenissen terug te vinden.

Daarnaast laat ik mij  inspireren door mens en dier in mythologisch perspectief. Zoals de eeuwige wens van de mens om te vliegen als een vogel of de transformatie van een vrouw tot vis.
Inspiratie komt ook uit de actualiteit en de media;
-Dat mensen met precisiebombardementen elkaar vernietigen.
-Dat de wereldzee�n leeggevist worden.
-Dat de aarde uitgezogen wordt om brandstoffen naar boven te krijgen.
-Dat het landschap vol gezet wordt met moderne kruizen in de vorm van hoge windmolens.
-Dat de hartslag van de aarde van slag dreigt te raken door de consumerende mens.

Achtien jaar geleden, in 1996,  heb ik op verzoek van wijlen Regnerus Steensma een solo-expositie onder de titel �Crucivisie� georganiseerd in de Theologische Faculteit van Groningen. Tjitte Faber, destijds student van Regnerus Steensma, heeft een proefschrift over mijn werk geschreven. Hieronder een samenvatting:

�Crucivisie�: �De kunstenaar Pyr Bosma is in 1990 afgestudeerd aan academie Minerva in Groningen. De getoonde werken zijn veelal samengesteld uit verschillende materialen die de kunstenaar in zijn omgeving aantreft. Behalve hout, gebruikt hij verschillende soorten metaal, been, geweien, en alledaagse gebruiksvoorwerpen. Om het materiaal optimaal te benutten , maakt hij zoveel mogelijk gebruik van de oorspronkelijke vormen. Al spelend met het materiaal ontstaan idee�n voor bewerking en na bewerking zet de nieuwe vorm weer aan tot nieuwe idee�n Zo ontstaan de werken uit een nauwe interactie tussen materiaal en idee. �Wanneer je te ver vooruit gaat denken naar het eindresultaat gaat het vaak mis, dan blijkt vaak dat het idee niet helemaal werkt�, aldus de kunstenaar. �Het werk moet eigenlijk zich zelf maken, het vraagt en groeit als het ware�.
De werken spelen elk op eigen wijze in op aspecten van het maatschappelijk leven. Interesse voor het verschijnsel religie in het algemeen, samen met een fascinatie voor de vorm van het kruis, hebben de kunstenaar ertoe bewogen met enige regelmaat het thema religie op te pakken.
De titel van de tentoonstelling � Crucivisie�, verbergt al iets in zich van wat de kunstenaar met zijn werk wil. De sterke associatieve lading van de werken zet aan tot denken over religie. Niet blindelings de gebaande wegen volgen maar, kritisch deze wegen onderzoeken en opzoek gaan naar een eigen weg in het leven. De kunstwerken kunnen van dienst zijn bij dit kritisch onderzoeken, doordat ze kunnen helpen bij het formuleren van vragen. Nieuwe vragen kunnen leiden tot nieuwe visies �. ( Tjitte Faber, 1996)"




Kaart